vrouwelijke componisten Women Composers festival | news vrouwelijke componisten | women composers

Festival Tips: November Music 2024

Vorig jaar overleed de vermaarde Finse componiste Kaija Saariaho. Voor veel vrouwelijke componisten geldt de visionaire kracht van Saariaho’s werk als blijvende inspiratiebron.
De Vlaamse gezelschappen I Solisti en het Spectra brengen een warm eerbetoon aan haar revolutionaire, wonderschone muziek. Hoofdmoot vormt hun uitvoering van Saariaho's Solar (1993) van Kaija Saariaho. Met dit meesterwerk voor groot ensemble tart Saariaho de wetten van zwaartekracht. Verheffende, stralende muziek waarin een geraffineerd spel met de magnetische aantrekkingskracht van harmonie wordt ontketend.
Naast dit zelden live te beluisteren topstuk uit de twintigste eeuw, brengen de Vlaamse gezelschappen een spiksplinternieuw werk van de prominente Belgische componiste Annelies Van Parys. Zij schrijft het werk Threnody waarbij ze zich laat inspireren door een epische klaagzang van Josquin Desprez. In opdracht van November Music pakt de Spaanse-Belgische componiste Saskia Venegas uit met een wereldpremière, The White Lotus. Daarnaast klinkt er nieuw werk van de Belgische componiste Ellen Jacobs als een stil eerbetoon aan Saariaho’s ruimtelijke visioenen.
12 november 2024 - Den Bosch: Theater aan de Parade - 20.45 uur
Een concert voor speelgoedpiano en cello? Deze curieuze combo zie je maar hoogst zelden op de concertpodia. De Zuid-Afrikaanse celliste/componiste Wilma Pistorius en Australische pianiste Anne Veinberg zijn beiden actief in Nederland. Samen bekokstoofden ze een intieme concertervaring voor de piepkleine toypiano en de onverwoestbare cello. Centraal staat Secret Compartment, een interactieve werk voor speelgoedpiano’s en music box van Wilma Pistorius.
Haar notenmateriaal wordt tijdens het concert verweven met improvisaties en toeval-elementen. Het publiek helpt daarbij een handje. Vlak voor het concert worden bezoekers uitgenodigd om op een bijzondere wijze de koers van de muziek te bepalen. Pistorius baseerde haar compositie op de meditatieve Zen-filosofie en de historische lijst van astronomische objecten van Charles Messier (van Grote Beer tot Orion) uit 1794.
10 november 2024 - Den Bosch: Theater Artemis -11.30 uur
MUZIEKROUTE 10 NOVEMBER
  • Als een ware alchemist verbindt de Belgisch/Nederlandse geluidskunstenaar en componist Cathy van Eck de werelden van kunst, klank en theater. De mens en diens eindeloze verbeelding is daarbij steeds de magische factor. Van Eck is een onderzoeker van het zeldzame poëtische soort. Haar artistieke werk bestaat uit performances met live-elektronica en installaties met geluidsobjecten, die ze vaak zelf ontwerpt. Ze werkt nauw samen met performers om haar stukken te ontwikkelen, en soms schept ze in haar eentje een persoonlijke fantasiewereld vol absurde trekjes.
  • De Duits-Britse componiste Claudia Molitor keert terug naar November Music voor een nieuw performancewerk. In haar Now Everything Is Different combineert ze veldopnames, pianoklanken, visuals en liederen. Molitor slaat onverwachte bruggen tussen klassieke muziek, pop, videokunst en performance art. In haar meditatieve werk is Claudia Molitor beïnvloed door het intens luisteren naar en ondergaan van klankprocessen, zoals dat eerder al werd omschreven door de Amerikaanse componiste Pauline Oliveros in haar Deep Listening concept.
  • In de sfeerrijke Grote Kerk brengt het Organist Geerten van de Wetering en panfluitmaestro Matthijs Koene werk van twee componisten uit twee verschillende generaties, namelijk Roderik de Man (1941) en Celia Swart (1994). In haar beeldende muziek weeft Swart op subtiele wijze invloeden uit het postminimalisme, de moderne jazz en popmuziek tot een intrigerend geheel. Voor het duo schreef ze de compositie Shifting Presence (2024). Het werk neemt ‘de luisteraar mee op een levensreis van het lichaam en de ziel’, aldus de componiste. “De panfluit verklankt het lichaam en het orgel de ziel. Deze twee, lichaam en ziel, worden met elkaar verbonden door een groeiende melodie. Samen maken ze een levensreis en ontdekken wat er gebeurt met de ziel als het lichaam eindigt. Juist in een oude, spirituele ruimte vind ik dit een spannende zoektocht”, licht Swart toe.

De warme, zangerige klank van de cello vormt een perfect match met de welluidende eendracht van het koor. Cellist Pieter Wispelwey gaat nu een duet aan met Cappella Amsterdam. Hoofdmoot wordt gevormd door het meesterwerk Canticle of the Sun van de Russische componist Sofia Goebaidoelina. Een van Nederlands geliefdste, jonge componisten Mathilde Wantenaar schrijft speciaal voor deze gelegenheid een nieuw werk voor cello en koor.
8 november 2024 - Den Bosch: Grote Kerk - 20.45 uur

Cello Biënnale 10 Jaar!

De Cello Biënnale Amsterdam is een tien dagen durend internationaal muziekfestival rondom de cello. Met meer dan 100 evenementen in alle ruimtes van het Muziekgebouw aan ’t IJ en het Bimhuis is de Cello Biënnale Amsterdam de ontmoetingsplaats en bron van inspiratie voor cellisten en muziekliefhebbers uit de hele wereld.
Highlights zijn:
donderdag 7 november - 20.15
Het Concertgebouworkest met de Nederlandse premiere van Liza Lim's A Sutured World – Celloconcert
maandag 4 november - 20.15 Canticle of the Sun, een meesterwerk van Sofia Goebaidoelina en de wereldpremière van Mathilde Wantenaar's La Noche Oscura del Alma (uitverkocht maar wordt ook herhaald tijdens November Music 2024 in Den Bosch)
zondag 3 november - 20.15
de wereldpremière van Wilma Pistorius' A.D.A.
De masterclasses van: Geneviève Verhage, Laura van der Heijden, Ella van Poucke en Kristina Blaumane
En het randprogramma dat gratis toegankelijk is!

BBC Proms 10 - Cheryl Frances-Hoad

Cheryl Frances-Hoad scheef een cello concert van 20 minuten vorig jaar in opdracht van het BBC Scottish Symphony Orchestra. Het driedelige werk, Earth, Sea, Air, barst van het vrolijke gevoel en haalt inspiratie uit drie contrasterende aspecten van de natuur: de denkbeeldige vlucht van een gierzwaluw, fytoplankton (algen) in de oceaan en vulkanen.
Het concerto is ook geïnspireerd door celliste Laura van der Heijden en Frances-Hoad's verlangen om een stuk te schrijven dat zowel de moeite waard is om te spelen als om naar te luisteren. Met stijgende melodieën, een langzaam deel dat de solist de kans geeft om zijn muzikaliteit ten volle te laten horen en een finale waarin de virtuositeit van de solist uitbundig tot zijn recht komt, is het celloconcert een baanbrekend nieuw werk voor cello en groot orkest.
vrijdag 26 juli 2024 - tijdens de Night of the Proms op BBC Radio 3 om 20.00 uur (en ook live op NPO Klassiek)

Dag van de Componist 2024

Na twee edities, is de Dag van de Componist al niet meer weg te denken uit het Nederlandse muziekleven.
Op en rond zaterdag 15 juni 2024 vindt de derde editie plaats, waarbij nog meer partners, componisten en musici en nieuwe steden deelnemen.
De Dag van de Componist presenteert meer dan 150 concerten met muziek van honderden componisten, uitgevoerd door meer dan 500 musici in meer dan 15 steden.
Met muziek van o.a. Aftab Darvishi, Rieteke Hölscher, Annette Kruisbrink, Vanessa Lann, Celia Swart, Calliope Tsoupaki en Saskia Venegas.
Zie de website van NEW MUSIC NOW voor alle concerten, tijden, etc!

Holland Festival - highlights

Dwalen in de miniaturen van MUTABILITY (wereldpremière)
Een ander baanbrekend multimediaal werk is Mutability. Het publiek gaat dwalen door twaalf muzikale miniaturen, deels live gespeeld, deels van tevoren opgenomen en met algoritmes gemuteerd tot geheel andere composities. Soms is een instrument nog te herkennen, soms ook niet meer. Componist Yannis Kyriakides en Darien Brito (audio visual art & creative coding) bepalen door welke algoritmes twaalf composities worden beïnvloed. Dat kan op basis van het harmonische spectrum zijn, of het volume, bijvoorbeeld.
De twaalf miniaturen, als geprojecteerde beelden en live gespeeld door de componisten samen met de musici van Asko|Schönberg, creëren een woud van verhalen, waar het publiek vrijelijk in rond kan lopen.
De composities zijn in opdracht van Yannis Kyriakides gemaakt door Silvia Borzelli, Trevor Grahl, Claudio Jacomucci, Dmitri Koerljandski, Anna Korsun, Andy Moor, Brigitta Muntendorf, Geneviève Murphy, Mayke Nas, Aurélie Nyirabikali Lierman, Martijn Padding en Jasna Veličković.
23 juni 2024 - 15.30, 17.15, 19.00, 20.45 | Muziekgebouw aan het IJ

MELENCOLIA
Een experimentele muziektheatervoorstelling met stereotypen uit de renaissance, romantiek, pop en camp als 'melancholische speeltuin, tegen de onverschilligheid van het universum’. Melencolia van de Duits-Oostenrijkse componist Brigitta Muntendorf is high-tech, diep melancholisch en toch licht van toon.
Wat is melancholie? Het antwoord zal voor iedereen anders zijn. Muntendorf (1982, Hamburg) is één van de interessantste componisten van haar generatie. In Melencolia , uitgevoerd door veertien briljante musici van Ensemble Modern en een zeskoppig koor, presenteert ze op associatieve wijze zeven tableaus met verschillende antwoorden op die vraag. Die zijn geïnspireerd op de meest uiteenlopende onderwerpen, van Albrecht Dürers raadselachtige koperplaatgravure Melencolia I uit 1514 tot inmiddels uitgestorven steden in de virtuele wereld van Second Life en de beruchte kopstoot van voetballer Zinedine Zidane.
19 & 20 juni 2024 - 20.30 | Muziekgebouw aan het IJ

Dag van de Componist opent 's ochtends vroeg met een gloednieuwe compositie van Componist des Vaderlands Anne-Maartje Lemereis, én het kersverse stadslied van Yannis Kyriakides, die voor de gelegenheid benoemd is tot Stadscomponist van Amsterdam. Het werk van Kyriakides wordt uitgevoerd door trombonist Sebastiaan Kemner van Asko|Schönberg en de componist-performers Aurélie Lierman en Claudio Jacomucci. Daarnaast voeren zij miniaturen uit die zij in opdracht van Holland Festival en Asko|Schönberg maakten en die de basis vormen voor de voorstelling Mutability.
15 juni 2024 - 08.30 uur | Amsterdam Centraal Station IJ-Boulevard (gratis!)

RITE OF SPRING
Meestal wordt muziek als laatste toegevoegd aan een film, maar vanavond is het andersom: twee filmmakers maakten een film bij bestaande composities, die live worden uitgevoerd door het Radio Filharmonisch Orkest en Cappella Amsterdam o.l.v. Karina Canellakis.
De Braziliaanse theater- en filmmaker Christiane Jatahy laat zich inspireren door de compositie Music In Common Time van de Amerikaanse componiste Caroline Shaw. De Griekse beeldend kunstenaar en regisseur Evangelia Kranioti gebruikt Stravinky’s meesterwerk Le Sacre du Printemps als basis. Beiden willen ons met hun beelden aan het denken zetten over misstanden in onze wereld.
6 & 7 juni 2024 - 20.00 uur | Gasthouder/Westergas

Dag van de Componist

Op 15 juni vindt de derde editie plaats van Dag van de Componist. Deze viering biedt meer dan 10 uur aan vernieuwende muziek, met optredens in treinen en op stations in Amsterdam, Almere, Zwolle, Arnhem, Den Bosch, Utrecht, Rotterdam, Den Haag, Amersfoort, Maastricht, Nijmegen, Groningen, Tilburg en Muiden.
Dag van de Componist opent 's ochtends vroeg met een gloednieuwe compositie van Componist des Vaderlands Anne-Maartje Lemereis, én het kersverse stadslied van Yannis Kyriakides, die voor de gelegenheid benoemd is tot Stadscomponist van Amsterdam. Het werk van Kyriakides wordt uitgevoerd door trombonist Sebastiaan Kemner van Asko|Schönberg en de componist-performers Aurélie Lierman en Claudio Jacomucci. Daarnaast voeren zij miniaturen uit die zij in opdracht van Holland Festival en Asko|Schönberg maakten en die de basis vormen voor de voorstelling Mutability.
15 juni 2024 - 08.30 uur | Amsterdam Centraal Station IJ-Boulevard (gratis!)

In Den Haag staat de viering van de Haagse School centraal, het Amstel Quartet voert werk uit van drie generaties Haagse componisten. Ze spelen o.a. een première van Rozalie Hirs' Adonis Blue, en presenteren stukken van Louis Andriessen en Maxim Shalygin.

Rozalie Hirs - Adonis Blue
Amstel Quartet
15 juni - 15.30 | International School of the Hague, The Hague

Dag in de Branding - Editie #70

De uitreiking van de Willem Pijper Prijs staat centraal in deze editie van Festival Dag in de Branding van 31 mei t/m 2 juni.
Componisten Cecilia Arditto en Trevor Grahl krijgen de compositieprijs van de Gemeente Den Haag in Amare uitgereikt door wethouder Saskia Bruines. Werk van Arditto en Grahl te horen in het festival, dat zich dit keer uitstrekt over drie dagen en ook plaatsvindt in het Orgelpark te Amsterdam op zondag 2 juni 2024 om 14.15.

Fringe Festival Delft

Ga op 1 en 2 juni 2024 naar het Fringe Festival Delft voor het debut van het Resonance Quartet die een programma met vrouwelijke componisten presenteren van drie generaties: Sofia Gubaidulina (1931), Seung Won-Oh (1969) en Annija Anna Zarina (2000). De pas afgestudeerde musici van het Koninklijk Conservatorium leggen zich toe aan het presenteren van klassieke muziek op innovatieve wijze. De musici, bewegen zich tussen het publiek door en deze krijgt de mogelijkheid om een blinddoek om te doen voor een diepere klankervaring. Mis deze unieke kans niet om deel uit te maken van een buitengewone concert.

Resonsnace Quartet: Ruth Mareen, Sacha Paredes, Sergia Sánchez en Liutauras Žilaiti,
zondag 2 juni - Resonance Quartet - Fringe Festival Delft (NP50) om 14.00 & 16.00 uur
zaterdag 1 juni - Resonance Quartet - Fringe Festival Delft (Hortus Botanicus Delft) om 19.00 & 21.00 uur

O. Festival Rotterdam - highlights

Componist Huba de Graaff vond in de nalatenschap van haar ouders brieven en foto's van haar oom van moederskant die vocht in Indonesië voor het Nederlandse leger. In scherp contrast staan alle documenten die ze aantrof over haar Indo-opa van vaderskant, die bevriend bleek te zijn geweest met leden van het Indonesisch anti-koloniale verzet. De Graaff maakt naar aanleiding van deze vondsten een voorstelling zoals alleen zij dat kan: een onorthodoxe opera waarin ze het genre binnenstebuiten keert. Met originele radiotoespraken als leidraad voor de historische vertelling.
Geweld & Vibrato is een onconventionele opera over kolonialisme, het extreme geweld tijdens de 'politionele acties' en grensoverschrijdend vibrato, voor 1 zingende acteur, 1 sopraan, 3 strijkers, 3 slagwerkers, live elektronica en radio- en insectengeluiden. Een coproductie van Huba de Graaff met HIIIT (voorheen Slagwerk Den Haag).

GEWELD & VIBRATO | Huba de Graaff / HIIIT
dinsdag 22 mei | Theater Rotterdam | 20.15
woensdag 22 mei | Theater Rotterdam (première) | 20.15
donderdag 23 mei Theater Rotterdam | 20.15


De kameropera Notwehr van Annelies Van Parys zal te zien zijn op het festival O in Rotterdam. Deze productie, die in heel Europa werd bejubeld, onder andere op de Biënnale van Venetië en in België, gaat over een innerlijke reis van twee vrouwen in één gevangeniscel. Door hun gedeelde opsluiting beginnen ze aan een emotionele verkenning van vrijheid, opoffering en de grenzen van het activisme. De partituur van Van Parys verweeft op verfijnde wijze de muziek van de 16e eeuwse Banchieri, in het bijzonder zijn madrigalencyclus La barca di Venezia a Padua.
Het aangrijpende verhaal van Notwehr wordt uitgevoerd door Studio Minailo, HERMESensemble en B'Rock Vocal Consort, allen specialist in zowel nieuwe als oude muziek en theater.
zaterdag 18 mei | TR25 Schouwburg - Grote Zaal | 20.30

Mathilde Wantenaar gastcurator Dag in de Branding

Ze is een van de opvallendste componisten van de jonge generatie: Mathilde Wantenaar. Als gastcurator van de 59ste editie van heeft Mathilde een spannend programma samengesteld op 15 en 16 maart 2024 in Amare, de Nieuwe Kerk en Korzo. Met onder meer optredens van het Canadese Quatuor Bozzini, het Spaceship Ensemble uit Den Haag én Mathildes nieuwste werk door het Residentie Orkest en accordeonist Vincent van Amsterdam.
Mathilde Wantenaar maakt muziek die vaak lyrisch is en die altijd een verhaal vertelt. Ze put daarvoor nadrukkelijk uit de traditie, net als veel van haar generatiegenoten. Mathilde vindt het belangrijk om ook hún muziek te laten horen tijdens het festival. Wat hebben deze jonge componisten gemeen? En wat betekent ‘vernieuwing’ in de muziek eigenlijk?
Lees meer over het programma hier>>

Alba Rosa Viva! Festival 2024

Voor de 5e keer maakt de Alba Rosa Viëtor Compositiewedstrijd deel uit van de Alba Rosa Viva! Festival, genoemd naar de Italiaanse componist, violist en pianist Alba Rosa Viëtor. Eerdere prijswinnaars zoals Mathilde Wantenaar zijn hun internationale carrière begonnen met het winnen van deze wedstrijd.
Behalve een concertavond is deze avond ook de finale van de Alba Rosa Viëtor Composition Competition. Voor eerdere winnaars als Mathilde Wantenaar en Primo Ish-Hurwitz was deze compositiewedstrijd de start van hun carrière. Voor deze editie selecteerde de jury vier finalisten: Ali Hosseini (Iran), Matthias Guntner (Oostenrijk), Sára Iván (Hongarije) en Björn Pinxter (Nederland). Deze jonge componisten schreven ieder een kamermuziekwerk voor blokfluit, contrabas en piano.
Juryvoorzitter is de Nederlandse componist Willem Jeths. Hij wordt bijgestaan door de Engelse componiste Judith Weir, de Russische componiste Elena Firsova, de Nederlandse componiste Mathilde Wantenaar en artistiek leider Reinild Mee. Deze deskundige kiest de winnaar. Het publiek mag stemmen voor de Publieksprijs. Na afloop van het concert is de feestelijke prijsuitreiking.
vrijdag 16 februari 2024 - 20.15 | Muziekgebouw a/h IJ

Diffractive Readings - Orgelpark

Festival Tips: November Music 2023

Met de aanschaf van een macrolens openbaarde zich een schitterende wereld vol kleurrijke vleugels, schildjes en pootjes aan Mayke Nas. Tegelijk werd ze zich pijnlijk bewust van het contrast tussen de opwinding bij het zien van al die soms bijna buitenaards ogende insecten en de terneergeslagenheid bij het lezen van alle alarmerende berichten over de razendsnelle afname aan soorten en populaties. Is het nog mogelijk onbekommerd te genieten van de natuur? Ervaringen en gedachten die de aanleiding vormen voor de installatie All eyes are on you. installatie te zien van 1 t/m 12 november in het Blauwe Paviljoen.
Ascolta of luister! Met uitroepteken, want het Duitse Ensemble Ascolta laat je oren en verbeeldingskracht overuren maken. Sinds 2003 timmert het uit Stuttgart stammende collectief aan de weg. Zo’n 250 werken zijn door hen in première gebracht, onder anderen van gelouterde toondichters als Chaya Czernowin, Isabel Mundry en Olga Neuwirth. De ongewone kamermuziekbezetting van twee slagwerkers, twee koperblazers, piano, gitaar en cello prikkelt de verbeelding van componisten over heel de wereld. Nu schreef de Nederlandse componist en dichter Rozalie Hirs Artemis voor sopraan, ensemble en elektronische klanken in 2022. Voor Hirs is Artemis het archetype van een god die in de natuur leeft en genderfluïditeit uitdrukt. Zij is als een vrouwelijke god met 'mannelijke' eigenschappen zoals de liefde voor vrijheid, moed, onafhankelijkheid en autonomie. Sopraan Keren Motseri belichaamt Artemis, terwijl Ascolta met zijn elektrische gitaar, twee percussionisten en piano de eigenzinnigheid van een band suggereert. Melodische en microtonale verbuigingen van trompet, trombone en cello kleuren het klankbeeld verder in. De poëtische teksten voor Artemis zijn afkomstig uit Hirs’ dichtbundel Oneindige zin.
10 november 2023 - Den Bosch: Willem Twee Toonzaal -19.00 uur
Van cyberfraude tot veiligheidscamera’s. Iedereen overvalt wel eens het gevoel continu in de gaten te worden gehouden. Een surveillancemaatschappij noemen ze dat met een mooi woord. Hoe blijven we als mens overeind in een wereld die gedomineerd wordt door stiekem spiedende smartphones, camera’s en monitoren? In haar nieuwste muziektheatervoorstelling PERSONHOOD reflecteert de Ierse componiste Jennifer Walshe over deze actuele materie.
Met het Oslo Sinfonietta & accordeonist Andreas Borregaard
7 november 2023 - Den Bosch: Verkadefabriek, Grote Zaal - 21.00 uur
In de Grote Kerk brengt het Noorse ensemble Oslo Sinfonietta een speciaal programma met een gloednieuw werk van Rebecca Saunders. De Brits-Duitse componiste is een graag geziene gast op November Music. Nu presenteert ze haar Skull voor veertien instrumenten (2022/2023), mede in opdracht geschreven voor Oslo Sinfonietta. Saunders’ verbeeldingskrachtige muziek is geïnspireerd door literaire teksten en de ruimtelijke werking van klank. Zij schrijft fysieke, intense muziek die je live moet ervaren, en waarin ze een wonderlijk spel speelt met klankkleuren en toonhoogtes. Voor haar ruim half uur durende Skull neemt ze een poëtisch motto van schrijver Haruki Murakami als leidraad. De quote is afkomstig uit Murakami’s Hard-boiled wonderland en het einde van de wereld: ‘De schedel is gehuld in een diepe stilte die zelf het niets lijkt. De stilte bevindt zich niet aan de oppervlakte, maar wordt als rook vastgehouden. Het is ondoorgrondelijk, eeuwig, een onstoffelijke visie op een punt in de leegte.’
6 november 2023 - Den Bosch: Grote Kerk - 20.45 uur

Lera Auerbach Festival


Festival Dag in de Branding presenteert het Lera Auerbach Festival in samenwerking met Amare, het Residentie Orkest Den Haag, Korzo, New European Ensemble, Koninklijk Conservatorium en het Nederlands Kamerkoor.
Het meerdaagse Lera Auerbach Festival staat geheel in het teken van deze veelzijdige kunstenaar. Ook worden haar sculpturen, gedichten en filmregistraties van haar balletmuziek getoond. Lera is zelf aanwezig tijdens het festival. Ze treedt op als pianist en dirigent en je kunt haar ontmoeten tijdens inleidingen en nagesprekken.

Een greep uit het programma:
Voor het openingsconcert op zondag 15 oktober neemt Lera zelf achter de piano in de Nieuwe Kerk plaats. Zij treedt op samen met bevriende muzikanten Julian Rachlin (viool) en Ani Aznavoorian (cello). Zij spelen o.a. haar 24 Preludes voor cello en piano.
Op woensdag 18 oktober staat het Delta Piano Trio p het programma in de Nieuwe Kerk. Lera Auerbach is erg enthousiast over dit jonge ensemble: ‘Ik ben heel blij dat zij zich met zo veel passie aan mijn muziek wijden’. De warme band tussen componiste en trio heeft ertoe geleid dat Auerbach haar Derde Pianotrio aan deze jonge musici heeft opgedragen.

De afsluiter van het festival vindt plaats op zondag 22 oktober. In de conservatoriumzaal in Amare laten het New European Ensemble, het Nationaal Vrouwen Jeugdkoor en het Berlage Saxofoonkwartet drie werken van Auerbach horen. Een van de werken is Gallow Songs, geïnspireerd door de grillige, dubbelzinnige en humoristische poëzie uit de bundel Galgenlieder (1905) van de Duitse dichter Christian Morgenstern. ‘Bij de interpretatie moet men zeker overdrijven. De luisteraar kan verrast, opgetogen of geïrriteerd zijn, maar het mag nooit vervelen’, stelt Lera Auerbach.

Bekijk het hele programma van 15 t/m 22 oktober hier>>

Muze van Zuid - wereldpremières en meer

Rozalie Hirs - wereldprèmiere
Witte salie of bee sage is voor native american indianen een geneeskrachtige plant. Spelend met de woorden – bee sage, be sage – componeerde Rozalie Hirs een oproep tot wijsheid en waarachtigheid. De Katerina Gross en Fie Schouten brengen dit werk voor cello en contrabasklarinet in première, Hirs draagt poëzie voor uit haar eigen bundel Ecologica.
Feestelijke afsluiting van deze ochtend met brunchhapjes.
Festival Muze van Zuid - zondag 17 september 2023 om 12.30
Aspasia Naspoulou (Moriana voor solo cello) - Mathilde Wantenaar (Klein pianostuk) - Saskia Venegas (Inkeer voor solo basklarinet)
Festival Muze van Zuid - zaterdag 16 september 2023 om 12.00
Alison Isadora - wereldprèmiere
Nieuw Amsterdams Peil komt met iets bijzonders. Ze brengen niet alleen nieuwe muziek voor strijkkwartet, maar ook muziek voor de zelden gehoorde combinatie van strijkers met een eigentijdse update van de theremin, in 1919 een van allereerste elektronische instrumenten ooit. Dit instrument is van oorsprong een uitvinding van de Sovjet-natuurkundige Lev Sergeevič Termen, die in 1919 een slimme combinatie bedacht van oscillatoren en antennes: de bespeler staat ervoor en 'bespeelt' het instrument met handbewegingen door de lucht. Jan-Bas Bollen ontwikkelde met de nieuwste techniek een vergelijkbaar instrument dat reageert op infraroodstralen, de HyperTheremin.
Het mysterieuze geluid van de Theremin was al vaak soundscape van menig Science-Fiction-film en krijgt hier een extra dimensie.
Componiste Alison Isadora laat de strijkers van NAP in haar werk ALT de ijle stratosfeer van het spectrum van boventonen verkennen.
Festival Muze van Zuid - donderdag 14 september 2023 om 21.00
Kate Moore - donderdag 14 september 2023 vanaf 12.30
Leden van het Herz Ensemble spelen een concert met uitsluitend werk van haar. Dit programma is in drie delen onderverdeeld en tussendoor wordt er geluncht en gewandeld. Deze werken staan op het programma:Delen uit c12.30 start concert I 'Open Road' (2008): Lyre, We must not stop here, I will be honest with you, Mystic Trumpeter voor countertenor, harp & kistorgel; Deus Meus et omnia, Cantico del Sole voor countertenor, saxofoon, kistorgel & harp
c13.45u start concert II: Drie solowerken: Heide voor altviool, Red Flame Blue Flame voor klarinet, Whoever you are come forth voor saxofoon
c14.30u start concert III: Twee werken voor piano solo: Prelude, Sliabh Beagh

Highlights Wonderfeel 2023

Silver Ladders
Vanaf de eerste pluk ben je weg, richting een ander universum, diep in de dromerige wereld van Mary Lattimore. De Amerikaanse harpist en componist schrijft haar muziek het liefst onderweg tussen uitgestrekte landschappen en door de tijd vergeten dorpjes, en kan eigenlijk geen betere concertplek bedenken dan recht onder de sterren. Dat treft: Wonderfeel zou dus weleens het ideale podium kunnen zijn voor Silver Ladders, een reflectie van piepkleine momenten uit Lattimores leven. Melancholie voelde zelden zo goed, nostalgisch en toch fris!
Mary Lattimore – harp en loopstation
23 juli 2023 - 18.00 uur - Weiland
**
A something in a summer’s day

In haar nieuwe programma schildert Saskia Lankhoorn met composities die passen bij een zomerdag op Wonderfeel. Werken van jonge Nederlandse componistes uit het heden worden vervlochten met muziek van meesters uit het verleden. Zo hoor je onder anderen Celia Swart, Anne-Maartje Lemereis, en Johannes Brahms. Haar programma ademt verwondering en verstilling en vindt verbinding met de woorden uit het gedicht van Emily Dickinson die de titel vormen: ‘A something in a summer’s day’.
23 juli 2023 - 14.00 uur - Solo
**
RISE, een Zelfhulpopera
De muziektheatervoorstelling RISE onderzoekt de maakbaarheid van geluk. Waarom zit ons geluk, ons mentale welzijn, in een dalende lijn? We leven toch in een van de meest gelukkige landen ter wereld? Coaching, healing, spirituele retraites, het is een miljoenenbusiness geworden en zelfhulpboeken gaan als warme broodjes over de toonbank met beloftes op een beter leven. Ook Nienke leest ze en realiseert zich wat een privilege dit eigenlijk is. Is er zoiets als een stappenplan voor geluk? En welke muziek kan daarbij horen? Nienke integreert klassieke zang, klankschalen, kalimba en healing frequencies van chakra’s om alle zintuigen te prikkelen via de vijf elementen, water, vuur, wind, aarde en hemel.
uitvoerende: Nienke Nasserian Nillesen – tekst, zang & compositie
en ook muziek van Evelien van den Broek – compositie
22 juli 2023 - 18.00 uur - Bosplek
meer info hier>>WONDERFEEL 2023

Corrie van Binsbergen - North Sea Jazz

Corrie van Binsbergen werkte met negentien studenten van de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht in een grote bezetting genaamd HKU Large Ensemble, met een dubbele ritmesectie, een mallets-speler, spoken word en tien blazers. Iedereen kon zich kwalificeren, van eerstejaarsstudenten tot die uit alle leergangen van de sectie Jazz & Pop en zelfs masterstudenten in klassieke muziek.
Van Binsbergen zelf begon op haar zevende met gitaarspelen en werd bekend met haar band Corrie en de (Grote) Brokken. Ze ontwikkelde een eigenzinnige en verrassende combinatie van muziek en literatuur en werkte samen met veel bekende schrijvers. In 1999 ontving ze de Boy Edgarprijs. Momenteel werkt Van Binsbergen aan opdrachten van onder meer het Rotterdams Philharmonisch Orkest en Metropole Orkest.
Een opname van HKU's eerste concert o.l.v. Corrie van Binsbergen in maart 2023 zorgde ook voor de uitnodiging op North Sea Jazz.
9 juli 2023 - 15.00 - Rotterdam

Dag van de Componist

Op en rond zaterdag 17 juni 2023 vindt de 2e editie plaats van de Dag van de Componist, een initiatief van NEW MUSIC NOW. Dit jaar rijdt op 17 juni de muziektrein New Music NOW Express door het land.
De trein start in Amsterdam en reist daarna door naar Amersfoort, Arnhem, Den Bosch en Den Haag om te eindigen in Utrecht. Met meer dan 347 kilometer muziek hoopt de organisatie een wereldrecord te vestigen: het langste spoor van nieuwe muziek ooit. Tijdens het festival klinkt nieuwe Nederlandse muziek in ruim 12 steden in meer dan 100 concerten en voorstellingen.
Meer dan 100 in Nederland actieve componisten komen in de schijnwerpers te staan. Radiostation NPO Klassiek zendt de hele dag nieuwe Nederlandse muziek uit.
Het festival is een initiatief van het netwerk en platform New Music NOW, dat met online-tv live verslag doet. Met de jaarlijkse Dag van de Componist wil New Music NOW de waarde en het plezier van nieuwe muziek tonen en de componisten van die muziek huldigen. Het festival toont dat nieuwe muziek veelzijdig is en niet alleen in concertzalen en theaters klinkt, maar ook vanaf klokkentorens, op straat, in parken, stations en in huiskamers.
Een landelijke Dag van de Componist is in Europa uniek. Opvallend dit jaar is het aanstellen van Stadscomponisten voor één dag per stad, van wie er nieuw werk klinkt. Dit zijn o.a. Meriç Artaç (Amsterdam), Noëmi Schermann (Amersfoort).
Andere hoogtepunten op die dag in Arnhem: nieuw werk van Vanessa Lann en Corrie van Binsbergen (Soms begin ik bij de lucht) in Museum Arnhem met Orkest de Ereprijs
In Amsterdam: Kamermuziek in de Sociëteit van het Ramses Shaffy Huis om 15.00 uur
Op het gevariëerde programma staan composities van o.a. componisten Heleen Verleur, Joke Kegel en Sinta Wullur.
Het vervolg vindt plaats in het Atrium fan het Ramses Shaffy Huis om 17.00 uur met een koorconcert van ensemble L'EF, dat uit 12 vrouwen bestaat, onder leiding van Ellen Verburgt. Het belooft een bijzondere akoestische ervaring te worden met de uitvoering van zeven koorwerken waaronder twee werken van Ymkje de Boer, Die Sonne, die Mane, die Sterre van Sylvia Maessen, Travel van Rieteke Hölscher en Harmonic Tarana van Sinta Wullur.

Dag in de Branding + Festival Classique

Op zaterdag 17 juni 2023 start Festival Dag in de Branding, het festival voor nieuwe muziek, in het Scheveningse zand met een bijzondere samenwerking met Festival Classique. Hoogtepunt is de wereldpremière van De stijgende zeespiegel van Kate Moore, een werk dat zij maakte in opdracht van beide festivals en waarin zij haar zorgen uit over klimaatverandering.
De grande finale is natuurlijk de uitreiking van de Kees van Baaren Prijs aan componist Seung-Won Oh voor haar werk YeonDo, dat speciaal voor de gelegenheid nog één keer wordt uitgevoerd Cappella Pratensis en het New European Ensemble onder leiding van Manoj Kamps.

Biënnale Meer dan Muziek

De begane grond van Werkgebouw Het Veem wordt gedurende een lang weekend een interactieve kunstgalerie die plaats biedt aan installaties, sculpturen, video’s, interactieve en zelfs draagbare installaties van transdisciplinaire kunstenaars. De Toets des Tijds Concerten hebben doelbewust kunstenaars geselecteerd met verschillende achtergronden, die buiten hun primaire discipline nieuwe gebieden verkennen om hun ideeën te uiten. Naast lezingen over onderwerpen als “intimiteit” zijn er concerten van onder andere Cinzia Nistico, Mariska de Groot met haar werk Stirred Mandala,
Opera of Things van Jasna Veličković en Huba de Graaffs ludieke Pornopera.
16-18 juni 2023 | Het Veem, Amsterdam | Passe-partout € 50

Oranjewoud Festival 2023 - highlights

Op een weiland ten noordoosten van Museum Belvédère creëert componist Miranda Driessen een compositie voor acht windharpen en passanten. De passanten zijn musici die elders op het festival optreden en zich op enkele momenten vijf tot tien minuten overgeven aan het akkoordenspectrum dat door de wind aan de installatie wordt ontlokt. Het werk Sanctuary of Sound heeft een totale tijdsduur van 72 uur. Het begint op vrijdag 26 mei 2022 om 16.30 uur en eindigt op maandag 29 mei op exact hetzelfde tijdstip. Gedurende de compositie worden de windharpen een ruim vijftig maal anders gestemd waardoor ze steeds andere akkoorden vormen. Samen met de wind vormt dat de compositie.
meer over Sanctuary of Sound hier>>
Onder Museum Belvédère door stroomt het Grand Canal. Het rechte water en de flankerende bosschages vormen een merkwaardig contrast met de weelderige natuur elders in het parklandschap. Over het water is een drijvende brug gebouwd met in het midden een stellage met grote horizontale houten panelen: de simantron. Terwijl het publiek plaatsneemt op een lange rij banken aan weerszijden van het kanaal, hoort men de oproep van de simantron waarop ritmisch wordt geslagen. Opeens klinken er antwoorden van alle kanten en het stuk begint.
In opdracht van Oranjewoud Festival schreef de Griekse componist Aspasia Nasopoulou Simantron, een locatiespecifiek werk voor saxofoonkwartet en twee slagwerkers met deze gegevens als uitgangspunt.Het publiek luistert naar het slaan op de panelen zoals dat in traditionele kloosters in de Balkan en verder oostelijk wordt gehanteerd als alarm of als oproep tot gebed. De vier saxofoons imiteren de natuur maar willen haar ook vervolmaken, net zoals de mens. Het samenspel van hout- en metaalklanken creëert zowel een contrast als verbinding alsof het de luisteraar wil uitnodigen een ander pad te kiezen dat afwijkt van de rechte lijn.
zaterdag 27 mei 2023 - 17.15 + 20.15
ook op zondag 28 mei 2023- 17.15

HildegardDagen

Zieneres, genezeres, dichteres, componiste: Hildegard von Bingen (1098-1179) is een van de meest intrigerende vrouwen uit de geschiedenis. De Duitse benedictijnse abdis – ook wel ‘de Sibille van de Rijn’ genoemd – ging de geschiedenis in als eerste vrouwelijke toondichter en was zelfs bij leven al een cultfiguur. Zo werd ze niet alleen geprezen om haar artistieke oeuvre, maar ook om haar mystieke, geneeskundige en wetenschappelijke kwaliteiten.
Hildegard componeerde voornamelijk religieuze liederen, waaronder gezangen ter ere van Disibod en Rupertus, patroonheiligen van de kloosters waar ze in de loop der jaren leefde. De tijdloze klank van haar composities en de beeldende taal van haar teksten blijven inspireren en zorgen ervoor dat haar werk tegenwoordig veelal symbool staat voor de transcendente en holistische kracht van muziek.
Tijdens de HildegardDag herleeft het werk van Hildegard in al zijn rijkdom. Verken Hildegards religieuze repertoire met Ars Choralis Coeln, ervaar haar muziek al zingend tijdens de HildegardScratch met Maria Jonas of duik in haar leven met de biografische film Vision. Het Praagse Tiburtina Ensemble sluit de dag passend af met Hildegards legendarische moraalspel Ordo virtutum.
Bekijk het volledige programma van de HildegardDag in Utrecht en Amsterdam hier>>
26 februari 2023 - Muziekgebouw aan het IJ - Amsterdam
25 februari 2023 - TivoliVredenburg - Utrecht

Dag in de Branding - Editie 66

Repeat their names is een compositie voor vibrafoon, geluidsband en video, die Jimena Maldonado maakte naar aanleiding van de protesten op Internationale Vrouwendag 2021 in Mexico City. De demonstranten schreven de namen van de duizenden Mexicaanse vrouwen die zijn vermoord, verdwenen of worden onderdrukt, op het metershoge hek dat de autoriteiten hadden opgetrokken ter ‘bescherming’ van het Nationale Paleis. De afzetting veranderde ter plekke in een indrukwekkend monument. Maldonado verwerkte de vele namen in haar indrukwekkende compositie. Haar stuk is gecomponeerd, uitgevoerd en opgenomen door vrouwen, en de makers beschouwen het als klein monument om hun woede uit te drukken over vrouwenmoord en geweld tegen vrouwen, niet alleen in Mexico, maar in de hele wereld.
zaterdag 4 maart 2023 — 19.30 uur — Studio Amare - Den Haag

Kruisbrink 65 Festival

Een hele dag in het teken van jubilerend componiste/gitariste Annette Kruisbrink, waarbij op verschillende locaties in Zwolle muziek wordt uitgevoerd van deze uitzonderlijk productieve en getalenteerde Zwolse musicus.
In de ochtend een muziekconcours, een lunchconcert met het Mandolin Chamber Orchestra HET CONSORT uit Zwolle in samenwerking met gitaristen Jan Bartlema en Serhat Bulut. Later in de middag een eigentijdse muzikale voorstelling geïnspireerd op 12 LAIS (korte verhalen op rijm) zoals die in de 12e eeuw zijn opgetekend door Marie de France, uitgevoerd door LAIS Kwartet (Franka van Essen- zang, Mirjam Altena- fluit, Rivke van der Staak- cello, Annette Kruisbrink- gitaar). Het kwartet neemt u mee in naar een sprookjesachtige wereld, waarin Keltische helden en feeërieke verschijningen de boventoon voeren. Waar ridders strijden voor hun onbereikbare geliefden en jonkvrouwen nog vurige liefdesbrieven schrijven. Het avondconcert staat in het teken van de werken voor piano (solo/quatre-mains) van Kruisbrink, uitgevoerd door pianiste Philine Coops en pianoduo Marten&Marte.
Dit concert is onderdeel van de feestelijke cd-presentatie met verzameld werk voor piano solo en piano quatre-mains van Kruisbrink, die in het najaar van 2022 is opgenomen door Marten&Marte en Coops. Na afloop van het concert is er de mogelijkheid om een gesigneerde cd te kopen.
Met een passepartout á €35 is het voor de hele dag onbeperkt toegang, dan krijg je 25% korting op de aanschafprijs (€10) van de nieuwe cd met pianowerken van Annette Kruisbrink!
KRUISBRINK 65 FESTIVAL - zaterdag 11 februari 2023

November Music 2022 - highlights

Marike van Dijk: (North Sea Jazz Compositieopdracht) – 13 november
Seung-Won Oh: Celestial Harmony of Soul Music (wereldpremière) – 12 november
Ensemble Adapter spelen (nieuw) werk van Bianca Bongers, Ellen Jacobs en Sara Nemtsov
Kate Moore: Rosae et Lilia voor koor en lyre (wereldpremière) – 13 november; Eurydice voor VR-installation – 10, 11, 12 en 13 november; Hedera voor koor – 10 november
Genevieve Murphy: At the Spot Where I Find Myself - 10 november
Annelies Van Parys: Medea – 9 november
Corrie van Binsbergen: Huid van Klank (compositieopdracht van November Music & Asko|Schönberg - 6 november
Genevieve Murphy: At the Spot Where I Find Myself - 10 november
Lolina: Soundscapes and Electronics - 5 november
en nog veel meer op November Music

Luister naar de Podcastserie: NOOIT VAN GEHOORD?!