vrouwelijke componisten Women Composers Festival Tips: November Music 2024 | news vrouwelijke componisten | women composers

Festival Tips: November Music 2024

Vorig jaar overleed de vermaarde Finse componiste Kaija Saariaho. Voor veel vrouwelijke componisten geldt de visionaire kracht van Saariaho’s werk als blijvende inspiratiebron.
De Vlaamse gezelschappen I Solisti en het Spectra brengen een warm eerbetoon aan haar revolutionaire, wonderschone muziek. Hoofdmoot vormt hun uitvoering van Saariaho's Solar (1993) van Kaija Saariaho. Met dit meesterwerk voor groot ensemble tart Saariaho de wetten van zwaartekracht. Verheffende, stralende muziek waarin een geraffineerd spel met de magnetische aantrekkingskracht van harmonie wordt ontketend.
Naast dit zelden live te beluisteren topstuk uit de twintigste eeuw, brengen de Vlaamse gezelschappen een spiksplinternieuw werk van de prominente Belgische componiste Annelies Van Parys. Zij schrijft het werk Threnody waarbij ze zich laat inspireren door een epische klaagzang van Josquin Desprez. In opdracht van November Music pakt de Spaanse-Belgische componiste Saskia Venegas uit met een wereldpremière, The White Lotus. Daarnaast klinkt er nieuw werk van de Belgische componiste Ellen Jacobs als een stil eerbetoon aan Saariaho’s ruimtelijke visioenen.
12 november 2024 - Den Bosch: Theater aan de Parade - 20.45 uur
Een concert voor speelgoedpiano en cello? Deze curieuze combo zie je maar hoogst zelden op de concertpodia. De Zuid-Afrikaanse celliste/componiste Wilma Pistorius en Australische pianiste Anne Veinberg zijn beiden actief in Nederland. Samen bekokstoofden ze een intieme concertervaring voor de piepkleine toypiano en de onverwoestbare cello. Centraal staat Secret Compartment, een interactieve werk voor speelgoedpiano’s en music box van Wilma Pistorius.
Haar notenmateriaal wordt tijdens het concert verweven met improvisaties en toeval-elementen. Het publiek helpt daarbij een handje. Vlak voor het concert worden bezoekers uitgenodigd om op een bijzondere wijze de koers van de muziek te bepalen. Pistorius baseerde haar compositie op de meditatieve Zen-filosofie en de historische lijst van astronomische objecten van Charles Messier (van Grote Beer tot Orion) uit 1794.
10 november 2024 - Den Bosch: Theater Artemis -11.30 uur
MUZIEKROUTE 10 NOVEMBER
  • Als een ware alchemist verbindt de Belgisch/Nederlandse geluidskunstenaar en componist Cathy van Eck de werelden van kunst, klank en theater. De mens en diens eindeloze verbeelding is daarbij steeds de magische factor. Van Eck is een onderzoeker van het zeldzame poëtische soort. Haar artistieke werk bestaat uit performances met live-elektronica en installaties met geluidsobjecten, die ze vaak zelf ontwerpt. Ze werkt nauw samen met performers om haar stukken te ontwikkelen, en soms schept ze in haar eentje een persoonlijke fantasiewereld vol absurde trekjes.
  • De Duits-Britse componiste Claudia Molitor keert terug naar November Music voor een nieuw performancewerk. In haar Now Everything Is Different combineert ze veldopnames, pianoklanken, visuals en liederen. Molitor slaat onverwachte bruggen tussen klassieke muziek, pop, videokunst en performance art. In haar meditatieve werk is Claudia Molitor beïnvloed door het intens luisteren naar en ondergaan van klankprocessen, zoals dat eerder al werd omschreven door de Amerikaanse componiste Pauline Oliveros in haar Deep Listening concept.
  • In de sfeerrijke Grote Kerk brengt het Organist Geerten van de Wetering en panfluitmaestro Matthijs Koene werk van twee componisten uit twee verschillende generaties, namelijk Roderik de Man (1941) en Celia Swart (1994). In haar beeldende muziek weeft Swart op subtiele wijze invloeden uit het postminimalisme, de moderne jazz en popmuziek tot een intrigerend geheel. Voor het duo schreef ze de compositie Shifting Presence (2024). Het werk neemt ‘de luisteraar mee op een levensreis van het lichaam en de ziel’, aldus de componiste. “De panfluit verklankt het lichaam en het orgel de ziel. Deze twee, lichaam en ziel, worden met elkaar verbonden door een groeiende melodie. Samen maken ze een levensreis en ontdekken wat er gebeurt met de ziel als het lichaam eindigt. Juist in een oude, spirituele ruimte vind ik dit een spannende zoektocht”, licht Swart toe.

De warme, zangerige klank van de cello vormt een perfect match met de welluidende eendracht van het koor. Cellist Pieter Wispelwey gaat nu een duet aan met Cappella Amsterdam. Hoofdmoot wordt gevormd door het meesterwerk Canticle of the Sun van de Russische componist Sofia Goebaidoelina. Een van Nederlands geliefdste, jonge componisten Mathilde Wantenaar schrijft speciaal voor deze gelegenheid een nieuw werk voor cello en koor.
8 november 2024 - Den Bosch: Grote Kerk - 20.45 uur

Luister naar de Podcastserie: NOOIT VAN GEHOORD?!