October 2024
Festival Tips: November Music 2024
28/10/24 09:29 Filed in: festival
Vorig jaar overleed de vermaarde Finse componiste Kaija Saariaho. Voor veel vrouwelijke componisten geldt de visionaire kracht van Saariaho’s werk als blijvende inspiratiebron.
De Vlaamse gezelschappen I Solisti en het Spectra brengen een warm eerbetoon aan haar revolutionaire, wonderschone muziek. Hoofdmoot vormt hun uitvoering van Saariaho's Solar (1993) van Kaija Saariaho. Met dit meesterwerk voor groot ensemble tart Saariaho de wetten van zwaartekracht. Verheffende, stralende muziek waarin een geraffineerd spel met de magnetische aantrekkingskracht van harmonie wordt ontketend.
Naast dit zelden live te beluisteren topstuk uit de twintigste eeuw, brengen de Vlaamse gezelschappen een spiksplinternieuw werk van de prominente Belgische componiste Annelies Van Parys. Zij schrijft het werk Threnody waarbij ze zich laat inspireren door een epische klaagzang van Josquin Desprez. In opdracht van November Music pakt de Spaanse-Belgische componiste Saskia Venegas uit met een wereldpremière, The White Lotus. Daarnaast klinkt er nieuw werk van de Belgische componiste Ellen Jacobs als een stil eerbetoon aan Saariaho’s ruimtelijke visioenen.
12 november 2024 - Den Bosch: Theater aan de Parade - 20.45 uur
Een concert voor speelgoedpiano en cello? Deze curieuze combo zie je maar hoogst zelden op de concertpodia. De Zuid-Afrikaanse celliste/componiste Wilma Pistorius en Australische pianiste Anne Veinberg zijn beiden actief in Nederland. Samen bekokstoofden ze een intieme concertervaring voor de piepkleine toypiano en de onverwoestbare cello. Centraal staat Secret Compartment, een interactieve werk voor speelgoedpiano’s en music box van Wilma Pistorius.
Haar notenmateriaal wordt tijdens het concert verweven met improvisaties en toeval-elementen. Het publiek helpt daarbij een handje. Vlak voor het concert worden bezoekers uitgenodigd om op een bijzondere wijze de koers van de muziek te bepalen. Pistorius baseerde haar compositie op de meditatieve Zen-filosofie en de historische lijst van astronomische objecten van Charles Messier (van Grote Beer tot Orion) uit 1794.
10 november 2024 - Den Bosch: Theater Artemis -11.30 uur
MUZIEKROUTE 10 NOVEMBER
De warme, zangerige klank van de cello vormt een perfect match met de welluidende eendracht van het koor. Cellist Pieter Wispelwey gaat nu een duet aan met Cappella Amsterdam. Hoofdmoot wordt gevormd door het meesterwerk Canticle of the Sun van de Russische componist Sofia Goebaidoelina. Een van Nederlands geliefdste, jonge componisten Mathilde Wantenaar schrijft speciaal voor deze gelegenheid een nieuw werk voor cello en koor.
8 november 2024 - Den Bosch: Grote Kerk - 20.45 uur
De Vlaamse gezelschappen I Solisti en het Spectra brengen een warm eerbetoon aan haar revolutionaire, wonderschone muziek. Hoofdmoot vormt hun uitvoering van Saariaho's Solar (1993) van Kaija Saariaho. Met dit meesterwerk voor groot ensemble tart Saariaho de wetten van zwaartekracht. Verheffende, stralende muziek waarin een geraffineerd spel met de magnetische aantrekkingskracht van harmonie wordt ontketend.
Naast dit zelden live te beluisteren topstuk uit de twintigste eeuw, brengen de Vlaamse gezelschappen een spiksplinternieuw werk van de prominente Belgische componiste Annelies Van Parys. Zij schrijft het werk Threnody waarbij ze zich laat inspireren door een epische klaagzang van Josquin Desprez. In opdracht van November Music pakt de Spaanse-Belgische componiste Saskia Venegas uit met een wereldpremière, The White Lotus. Daarnaast klinkt er nieuw werk van de Belgische componiste Ellen Jacobs als een stil eerbetoon aan Saariaho’s ruimtelijke visioenen.
12 november 2024 - Den Bosch: Theater aan de Parade - 20.45 uur
Een concert voor speelgoedpiano en cello? Deze curieuze combo zie je maar hoogst zelden op de concertpodia. De Zuid-Afrikaanse celliste/componiste Wilma Pistorius en Australische pianiste Anne Veinberg zijn beiden actief in Nederland. Samen bekokstoofden ze een intieme concertervaring voor de piepkleine toypiano en de onverwoestbare cello. Centraal staat Secret Compartment, een interactieve werk voor speelgoedpiano’s en music box van Wilma Pistorius.
Haar notenmateriaal wordt tijdens het concert verweven met improvisaties en toeval-elementen. Het publiek helpt daarbij een handje. Vlak voor het concert worden bezoekers uitgenodigd om op een bijzondere wijze de koers van de muziek te bepalen. Pistorius baseerde haar compositie op de meditatieve Zen-filosofie en de historische lijst van astronomische objecten van Charles Messier (van Grote Beer tot Orion) uit 1794.
10 november 2024 - Den Bosch: Theater Artemis -11.30 uur
MUZIEKROUTE 10 NOVEMBER
- Als een ware alchemist verbindt de Belgisch/Nederlandse geluidskunstenaar en componist Cathy van Eck de werelden van kunst, klank en theater. De mens en diens eindeloze verbeelding is daarbij steeds de magische factor. Van Eck is een onderzoeker van het zeldzame poëtische soort. Haar artistieke werk bestaat uit performances met live-elektronica en installaties met geluidsobjecten, die ze vaak zelf ontwerpt. Ze werkt nauw samen met performers om haar stukken te ontwikkelen, en soms schept ze in haar eentje een persoonlijke fantasiewereld vol absurde trekjes.
- De Duits-Britse componiste Claudia Molitor keert terug naar November Music voor een nieuw performancewerk. In haar Now Everything Is Different combineert ze veldopnames, pianoklanken, visuals en liederen. Molitor slaat onverwachte bruggen tussen klassieke muziek, pop, videokunst en performance art. In haar meditatieve werk is Claudia Molitor beïnvloed door het intens luisteren naar en ondergaan van klankprocessen, zoals dat eerder al werd omschreven door de Amerikaanse componiste Pauline Oliveros in haar Deep Listening concept.
- In de sfeerrijke Grote Kerk brengt het Organist Geerten van de Wetering en panfluitmaestro Matthijs Koene werk van twee componisten uit twee verschillende generaties, namelijk Roderik de Man (1941) en Celia Swart (1994). In haar beeldende muziek weeft Swart op subtiele wijze invloeden uit het postminimalisme, de moderne jazz en popmuziek tot een intrigerend geheel. Voor het duo schreef ze de compositie Shifting Presence (2024). Het werk neemt ‘de luisteraar mee op een levensreis van het lichaam en de ziel’, aldus de componiste. “De panfluit verklankt het lichaam en het orgel de ziel. Deze twee, lichaam en ziel, worden met elkaar verbonden door een groeiende melodie. Samen maken ze een levensreis en ontdekken wat er gebeurt met de ziel als het lichaam eindigt. Juist in een oude, spirituele ruimte vind ik dit een spannende zoektocht”, licht Swart toe.
De warme, zangerige klank van de cello vormt een perfect match met de welluidende eendracht van het koor. Cellist Pieter Wispelwey gaat nu een duet aan met Cappella Amsterdam. Hoofdmoot wordt gevormd door het meesterwerk Canticle of the Sun van de Russische componist Sofia Goebaidoelina. Een van Nederlands geliefdste, jonge componisten Mathilde Wantenaar schrijft speciaal voor deze gelegenheid een nieuw werk voor cello en koor.
8 november 2024 - Den Bosch: Grote Kerk - 20.45 uur
Renske Vrolijk - wereldpremière
27/10/24 16:25 Filed in: wereldpremière
Op 3 november gaat De neus van Renske Vrolijk in wereldpremière in Het Concertgebouw. De neus is een kinderconcert vol leugens, geschreven in opdracht van het Koninklijk Concertgebouworkest. Een voorstelling over een groot probleem door een kleine neus, over eerlijkheid, over hoe het is om anders te zijn… én over vriendschap.
In samenwerking met regisseuse Caecilia Thunnissen, musici van het Koninklijk Concertgebouworkest, actrice Hannah Boer en librettiste Sanne Schuhmacher, brengt Vrolijk een ontroerende en humoristische productie.
zondag 3 november 2024 - 13.00 + 15.30 uur | Het Concertgebouw, Amsterdam
In samenwerking met regisseuse Caecilia Thunnissen, musici van het Koninklijk Concertgebouworkest, actrice Hannah Boer en librettiste Sanne Schuhmacher, brengt Vrolijk een ontroerende en humoristische productie.
zondag 3 november 2024 - 13.00 + 15.30 uur | Het Concertgebouw, Amsterdam
NEW CD: Esther Mägi
25/10/24 09:43 Filed in: new release
Gedurende het laatste deel van haar lange leven stond Ester Mägi (1922-2021) bekend als 'de Grande Dame van de Estse muziek'. Haar bescheiden, charmante karakter maakte haar geliefd bij iedereen die haar ontmoette. Maar haar muziek onthult de ware kracht van haar persoonlijkheid, en deze eerste complete opname van haar liederen voor vrouwenstem - meer dan een halve eeuw componeren - bestrijkt een opvallend emotioneel bereik, van de ambivalente gevoelens van verliefdheid tot dramatische rituele bezweringen van opzienbarende kracht. Veel van de vroegere liederen zijn openlijk romantisch, maar Mägi begon al snel de hypnotiserende energie van Estlandse runenvolkslied aan te boren, met zijn echo's van het dorpsleven en zijn bezweringen bedoeld om een vijandige omgeving gunstig te stemmen.
Esther Mägi - Complete Songs TOCC0741
Esther Mägi - Complete Songs TOCC0741
Cello Biënnale 10 Jaar!
22/10/24 12:59 Filed in: festival
De Cello Biënnale Amsterdam is een tien dagen durend internationaal muziekfestival rondom de cello. Met meer dan 100 evenementen in alle ruimtes van het Muziekgebouw aan ’t IJ en het Bimhuis is de Cello Biënnale Amsterdam de ontmoetingsplaats en bron van inspiratie voor cellisten en muziekliefhebbers uit de hele wereld.
Highlights zijn:
donderdag 7 november - 20.15
Het Concertgebouworkest met de Nederlandse premiere van Liza Lim's A Sutured World – Celloconcert
maandag 4 november - 20.15 Canticle of the Sun, een meesterwerk van Sofia Goebaidoelina en de wereldpremière van Mathilde Wantenaar's La Noche Oscura del Alma (uitverkocht maar wordt ook herhaald tijdens November Music 2024 in Den Bosch)
zondag 3 november - 20.15
de wereldpremière van Wilma Pistorius' A.D.A.
De masterclasses van: Geneviève Verhage, Laura van der Heijden, Ella van Poucke en Kristina Blaumane
En het randprogramma dat gratis toegankelijk is!
Highlights zijn:
donderdag 7 november - 20.15
Het Concertgebouworkest met de Nederlandse premiere van Liza Lim's A Sutured World – Celloconcert
maandag 4 november - 20.15 Canticle of the Sun, een meesterwerk van Sofia Goebaidoelina en de wereldpremière van Mathilde Wantenaar's La Noche Oscura del Alma (uitverkocht maar wordt ook herhaald tijdens November Music 2024 in Den Bosch)
zondag 3 november - 20.15
de wereldpremière van Wilma Pistorius' A.D.A.
De masterclasses van: Geneviève Verhage, Laura van der Heijden, Ella van Poucke en Kristina Blaumane
En het randprogramma dat gratis toegankelijk is!
Christina Viola Oorebeek in Splendor
20/10/24 12:39 Filed in: concerttip
Een avontuur van nieuwe klanken en beelden - gelaagd, repetitief, golvende patronen en kleurpaletten. Met BOOK of SAMPLES (2021-2023) duikt componist Christina Viola Oorebeek voor het eerste in het integreren van haar nieuwe muziek met 'experimentele imagery' voor video. Verliefd geraakt op het stalenboek van de textielfabrikant Fortin 1825, Parijs, onderzoekt en creëert ze met dichterlijk en associatieve vrijheid, beeld en klanktransformaties van favoriete textiel ontwerpen van het BOOK of SAMPLES.
Ook zijn er twee instrumentale stukken gebaseerd op deze associaties en fantasieën, ieder gelinkt met evd twee muziek video's. Met geluidsopnames van deze 'live' werken, heeft ze elektronische muziek voor iedere video gemaakt. Samen met stille beelden uit het BOOK of SAMPLES is alles op vele manieren bewerkt waardoor er bewegingen en lagen van transparantie zijn ontstaan. De instrumentale stukken zijn uitgevoerd door geweldige en creatieve musici - Reinier van Houdt (piano), Doris Hochscheid (cello), Michel Marang op klarinet en Erica Roozendaal op accordeon.
25 oktober 2024 - 20.15 | Splendor Amsterdam
Ook zijn er twee instrumentale stukken gebaseerd op deze associaties en fantasieën, ieder gelinkt met evd twee muziek video's. Met geluidsopnames van deze 'live' werken, heeft ze elektronische muziek voor iedere video gemaakt. Samen met stille beelden uit het BOOK of SAMPLES is alles op vele manieren bewerkt waardoor er bewegingen en lagen van transparantie zijn ontstaan. De instrumentale stukken zijn uitgevoerd door geweldige en creatieve musici - Reinier van Houdt (piano), Doris Hochscheid (cello), Michel Marang op klarinet en Erica Roozendaal op accordeon.
25 oktober 2024 - 20.15 | Splendor Amsterdam
The Met Live
10/10/24 12:25 Filed in: opera in de bioscoop
Componiste Jeanine Tesori's opera Grounded speelt nu in de Metropolitan Opera in New York en wordt rechtstreeks uitgezonden naar verschillende bioscopen in de wereld, waaronder Tuschinksi Amsterdam.
Mezzosopraan Emily D’Angelo schittert als de knappe gevechtspiloot wiens ongeplande zwangerschap haar uit de cockpit haalt en op de grond houdt, terwijl ze een Reaper-drone aan de andere kant van de wereld bestuurt.
Een productie in een hightech enscenering.
zaterdag 19 oktober 2024 - 19.00u | Tuschinski Amsterdam
Mezzosopraan Emily D’Angelo schittert als de knappe gevechtspiloot wiens ongeplande zwangerschap haar uit de cockpit haalt en op de grond houdt, terwijl ze een Reaper-drone aan de andere kant van de wereld bestuurt.
Een productie in een hightech enscenering.
zaterdag 19 oktober 2024 - 19.00u | Tuschinski Amsterdam
Rozalie Hirs - world premiere
09/10/24 10:06 Filed in: wereldpremière
Ensemble Klang speelt de wereldpremière van het nieuwe werk charms, symmetries (2024) van Rozalie Hirs in De Link, Tilburg. charms, symmetries (2024) is een nieuwe compositie voor saxofoons (sopraansaxofoon, 2 altsaxofoons, tenorsaxofoon, baritonsaxofoon in diverse combinaties), trombone, vibrafoon, piano en elektrische (bas)gitaar, die Rozalie Hirs maakte in opdracht van Ensemble Klang. In Memoriam Louis Andriessen (1939-2021).
15 oktober 2024 - 20.00 uur | De Link in Tilburg
16 oktober 2024 - 20.15 uur | De Nieuwe Kerk in Den Haag
15 oktober 2024 - 20.00 uur | De Link in Tilburg
16 oktober 2024 - 20.15 uur | De Nieuwe Kerk in Den Haag
NEW CD: Imogen Holst
08/10/24 12:32 Filed in: new release
Featuring many world-premiere recordings, this album highlights the work of one of Britain’s most accomplished composers in performances by BBC Concert Orchestra and BBC Singers with conductor Alice Farnham. Her name: Imogen Holst.
Imo [as Imogen Holst was fondly known] was hopelessly evasive if you asked her about her music, and although I knew she had composed throughout her life it was not until after her death that we discovered quite how extensive her catalogue is – well over 200 works, many of them arrangements or on a small scale, but many substantial pieces as well. And quite a number of these larger works remained unperformed, as if simply set aside while she was preoccupied with her many teaching roles, as well as promoting the music of her father.
NMC Recordings - Discovering Imogen Holst
Listen to Imogen's music in our program on October 13th!
Imo [as Imogen Holst was fondly known] was hopelessly evasive if you asked her about her music, and although I knew she had composed throughout her life it was not until after her death that we discovered quite how extensive her catalogue is – well over 200 works, many of them arrangements or on a small scale, but many substantial pieces as well. And quite a number of these larger works remained unperformed, as if simply set aside while she was preoccupied with her many teaching roles, as well as promoting the music of her father.
NMC Recordings - Discovering Imogen Holst
Listen to Imogen's music in our program on October 13th!
Caroline Shaw - Composer in Residence Concertgebouw
06/10/24 12:33 Filed in: composer in residence
De Amerikaanse Caroline Shaw (1982) is in het seizoen 2024-2025 composer in residence. De Pulitzer Prize-winnaar grijpt terug op de tijd dat componisten óók uitvoerend musicus waren.
Centraal in mijn werk staat het idee dat je muziek samen creëert. Dat het een dialoog is. Dat klinkt als een open deur, maar is het niet. Veel gebruikelijker is een hiërarchie, waarin de musicus iets uitvoert wat door een ander wordt bepaald. Daarbij voel ik me totaal niet thuis. Of ik nu met een strijkkwartet werk, een koor of zelfs een orkest, ik streef naar het gevoel dat je samen een bandje bent, waarin iedereen even belangrijk is. Als het maar even kan, zit ik ook ín dat bandje. Zo zal ik in Amsterdam een paar van mijn liederen zingen.
Caroline Shaw treedt op samen met het Kamus Quartet in de Kleine Zaal op 11 oktober 2024 om 20.15 | Concertgebouw
Centraal in mijn werk staat het idee dat je muziek samen creëert. Dat het een dialoog is. Dat klinkt als een open deur, maar is het niet. Veel gebruikelijker is een hiërarchie, waarin de musicus iets uitvoert wat door een ander wordt bepaald. Daarbij voel ik me totaal niet thuis. Of ik nu met een strijkkwartet werk, een koor of zelfs een orkest, ik streef naar het gevoel dat je samen een bandje bent, waarin iedereen even belangrijk is. Als het maar even kan, zit ik ook ín dat bandje. Zo zal ik in Amsterdam een paar van mijn liederen zingen.
Caroline Shaw treedt op samen met het Kamus Quartet in de Kleine Zaal op 11 oktober 2024 om 20.15 | Concertgebouw