new release
NEW CD: Esther Mägi
25/10/24 09:43
Gedurende het laatste deel van haar lange leven stond Ester Mägi (1922-2021) bekend als 'de Grande Dame van de Estse muziek'. Haar bescheiden, charmante karakter maakte haar geliefd bij iedereen die haar ontmoette. Maar haar muziek onthult de ware kracht van haar persoonlijkheid, en deze eerste complete opname van haar liederen voor vrouwenstem - meer dan een halve eeuw componeren - bestrijkt een opvallend emotioneel bereik, van de ambivalente gevoelens van verliefdheid tot dramatische rituele bezweringen van opzienbarende kracht. Veel van de vroegere liederen zijn openlijk romantisch, maar Mägi begon al snel de hypnotiserende energie van Estlandse runenvolkslied aan te boren, met zijn echo's van het dorpsleven en zijn bezweringen bedoeld om een vijandige omgeving gunstig te stemmen.
Esther Mägi - Complete Songs TOCC0741
Esther Mägi - Complete Songs TOCC0741
NEW CD: Imogen Holst
08/10/24 12:32
Featuring many world-premiere recordings, this album highlights the work of one of Britain’s most accomplished composers in performances by BBC Concert Orchestra and BBC Singers with conductor Alice Farnham. Her name: Imogen Holst.
Imo [as Imogen Holst was fondly known] was hopelessly evasive if you asked her about her music, and although I knew she had composed throughout her life it was not until after her death that we discovered quite how extensive her catalogue is – well over 200 works, many of them arrangements or on a small scale, but many substantial pieces as well. And quite a number of these larger works remained unperformed, as if simply set aside while she was preoccupied with her many teaching roles, as well as promoting the music of her father.
NMC Recordings - Discovering Imogen Holst
Listen to Imogen's music in our program on October 13th!
Imo [as Imogen Holst was fondly known] was hopelessly evasive if you asked her about her music, and although I knew she had composed throughout her life it was not until after her death that we discovered quite how extensive her catalogue is – well over 200 works, many of them arrangements or on a small scale, but many substantial pieces as well. And quite a number of these larger works remained unperformed, as if simply set aside while she was preoccupied with her many teaching roles, as well as promoting the music of her father.
NMC Recordings - Discovering Imogen Holst
Listen to Imogen's music in our program on October 13th!
NEW CD: Lydia Kakabadse
23/07/24 10:03
Lydia Kakabadse is een Britse componiste van vocale, koor- en kamermuziek. Haar muziekstijl is tonaal en modaal met invloeden van chant en vroege polyfonie, orthodoxe liturgische muziek en andere niet-westerse muziek. Ze bevat ook de Arabische toonladder met traditionele westerse harmonieën. Onlangs verscheen haar CD KEFI. Opgenomen in Londen bevat het album een nog diverser scala aan muziek dan haar vorige albums, waarbij etnische instrumenten worden geïntegreerd in westerse muziek. Het titelnummer Kefi maakt veel gebruik van het 'alternatieve strijkkwartet' (viool altviool, cello en contrabas) en introduceert ook de Griekse Bouzouki.
Hoewel de muziek een grote diversiteit aan texturen en stijlen laat horen, wordt ze over het algemeen gekleurd door het gebruik van de dubbele harmonische toonladder. Naast een aantal kamermuziekwerken is het hoogtepunt van het album het koorwerk Thirty Steps dat in opdracht van het Hellenic Institute in Royal Holloway werd geschreven.
KEFI - Divine Art: DDX 21129
Hoewel de muziek een grote diversiteit aan texturen en stijlen laat horen, wordt ze over het algemeen gekleurd door het gebruik van de dubbele harmonische toonladder. Naast een aantal kamermuziekwerken is het hoogtepunt van het album het koorwerk Thirty Steps dat in opdracht van het Hellenic Institute in Royal Holloway werd geschreven.
KEFI - Divine Art: DDX 21129
NEW CD: Sarah Hennies
09/07/24 14:14
Sarah Hennies (Kentucky, 1979) is a composer and percussionist whose work is concerned with a variety of musical, sociopolitical, and psychological issues including queer & trans identity, psychoacoustics, and the social and neurological conditions underlying creative thought. With ensemble 0 (two percussionists), Talea Ensemble and Ensemble Dedalus.
I’m just so happy that this album is out. I wouldn’t say it’s the best thing I’m ever going to make, but it certainly is the best thing I’ve made thus far. It feels like I’m composing a person. A vivid, rich picture of a life, of a brain. — Sarah Hennies
Motor Tapes - NWR 80844-2 (2 CDs)
I’m just so happy that this album is out. I wouldn’t say it’s the best thing I’m ever going to make, but it certainly is the best thing I’ve made thus far. It feels like I’m composing a person. A vivid, rich picture of a life, of a brain. — Sarah Hennies
Motor Tapes - NWR 80844-2 (2 CDs)
NEW CD: Lisa Illean
03/06/24 11:14
Lisa Illean is a composer whose work has been described as 'music that seeps into your consciousness' (ABC Classic FM). Her subtle, mesmerising compositions explore nuances of sonority, timbre, auditory phenomena and perspective, and have been performed by acclaimed ensembles across the globe. On Illean's debut portrait album: arcing, stilling, bending, gathering, four different works are assembled to offer a portal into her delicately captivating soundworld.
ARCING, STILLING, BENDING, GATHERING - NMC D264
ARCING, STILLING, BENDING, GATHERING - NMC D264
NEW Release: Rosy Wertheim
30/05/24 11:46
NEW CD: Dorothy Howell
07/03/24 12:09
NEW Release: Katia Tiutiunnik
14/12/23 10:40
Cities of the Gods is a new cd by Katia Tiutiunnik (Australia, 1967). A cd with 11 cello pieces performed by the Canadian Julia Maclaine.
She has composed extensively for a wide variety of Western and Oriental instruments. Tiutiunnik was the first Australian composer to be appointed Visiting Scholar at Columbia University, New York. She was also the first Australian to complete a residency at Charles Morrow Productions, New York, where she composed a work for three-dimensional soundcube, presented in Cologne, in November 2005. Most recently, she was a Senior Lecturer in Composition at the Faculty of Music, Universiti Teknologi MARA, Shah Alam, Malaysia, from March 2012 until April 2016 and an Honorary Research Associate at Sydney Conservatorium of Music, the University of Sydney, from June 2010 until June 2016. In August 2016, Tiutiunnik was appointed Professor of Music at Sias University, Xinzheng, Henan Province, China where she worked until embarking on a privately sponsored sabbatical in South East Asia on November 20 2019.She is currently based in Mexico and Central America.
Cities of the Gods - DCV 516
She has composed extensively for a wide variety of Western and Oriental instruments. Tiutiunnik was the first Australian composer to be appointed Visiting Scholar at Columbia University, New York. She was also the first Australian to complete a residency at Charles Morrow Productions, New York, where she composed a work for three-dimensional soundcube, presented in Cologne, in November 2005. Most recently, she was a Senior Lecturer in Composition at the Faculty of Music, Universiti Teknologi MARA, Shah Alam, Malaysia, from March 2012 until April 2016 and an Honorary Research Associate at Sydney Conservatorium of Music, the University of Sydney, from June 2010 until June 2016. In August 2016, Tiutiunnik was appointed Professor of Music at Sias University, Xinzheng, Henan Province, China where she worked until embarking on a privately sponsored sabbatical in South East Asia on November 20 2019.She is currently based in Mexico and Central America.
Cities of the Gods - DCV 516
NEW CD: Mel Bonis
20/11/23 11:29
"Sandrine Cantoreggi and Sheila Arnold make sensuously audible what is in this music. This is real inspiration, with a great sense for sound development, for accentuation and inner tension. One can therefore only recommend this double album, which presents the music of Mel Bonis in a rarely heard quality, inner liveliness and empathy." Pizzicato, 22-10-2023
Sheila Arnold and Sandrine Cantoreggi initiated this album and discovered not only a piece - Soir - never played or was registered before, but kept her choice also mainly to their own instruments Violin and Fortepiano (on a Bluethner Fortepiano 1871). Two Trios (one with Cello, the other with flute) embrace the program of small short pieces for Violin and Fortepiano, highlighting in particular the larger Violin Sonata, Op. 112.
Mel Bonis: Entre Soir et Matin - CAVI 8553534
Tune in to our show on Sunday, November 26 2023 to hear some works!
Sheila Arnold and Sandrine Cantoreggi initiated this album and discovered not only a piece - Soir - never played or was registered before, but kept her choice also mainly to their own instruments Violin and Fortepiano (on a Bluethner Fortepiano 1871). Two Trios (one with Cello, the other with flute) embrace the program of small short pieces for Violin and Fortepiano, highlighting in particular the larger Violin Sonata, Op. 112.
Mel Bonis: Entre Soir et Matin - CAVI 8553534
Tune in to our show on Sunday, November 26 2023 to hear some works!
NEW CD: Fania Chapiro, Henriëtte Bosmans
10/10/23 10:27
Deze cd is geïnspireerd op een van de thema's van het Brundibár Kunstfestival, "Inspirerende vrouwen" waaronder Henriëtte Bosmans (1895-1952) en Fania Chapiro (1926-1994). Op die deze album staan de Vioolsonate (1918), één van Bosmans' vroegste compositorische debuten. Dit is voelbaar in de muziek: het stuk zit vol jeugdige passie, leven en charme. Het Pianotrio (1921) was een verjaardagscadeau van Bosmans aan haar moeder. Het stuk is een vroege compositie, overwegend romantisch met vleugjes Spaanse passie, Frans impressionisme en echo's uit het Midden-Oosten.
Fania Chapiro was een Nederlandse half-Joodse pianiste en componiste die opgroeide in voormalig Nederlands-Indië. Net als Bosmans was het haar verboden om op te treden tijdens de oorlog. Omdat ze zich nutteloos en leeg voelde zonder haar muziek, organiseerde ze clandestiene huisconcerten. De Cellosonate nr.2 (1956) is een world premiere recording en in de finale is een sterke jazz-feel aanwezig. Desondanks Russische invloeden, schrijft Chapiro in een unieke eigen taal.
FL 72416 - Forgotten Voices Rediscovered - Brundibár Ensemble
Fania Chapiro was een Nederlandse half-Joodse pianiste en componiste die opgroeide in voormalig Nederlands-Indië. Net als Bosmans was het haar verboden om op te treden tijdens de oorlog. Omdat ze zich nutteloos en leeg voelde zonder haar muziek, organiseerde ze clandestiene huisconcerten. De Cellosonate nr.2 (1956) is een world premiere recording en in de finale is een sterke jazz-feel aanwezig. Desondanks Russische invloeden, schrijft Chapiro in een unieke eigen taal.
FL 72416 - Forgotten Voices Rediscovered - Brundibár Ensemble
NEW CD: Lera Auerbach
01/10/23 10:25
Het Delta Piano Trio heeft een bijzondere band met Lera Auerbach (1973), “a renaissance artist for modern times." De veelzijdige Lera Auerbach is een gerenommeerd dirigent, concertpianist en componist. Ze is ook een bekroonde dichter en beeldend kunstenaar. De cd-opname die het Delta Piano Trio eerder maakte van Auerbachs eerste twee pianotrio’s werd bejubeld door de internationale muziekpers. Op het nieuwe album Milking Darkness staan nieuwe werken van Auerbach waaronder solo stukken voor viool en piano en de wereldpremière opnames van haar Piano Trio no. 3 en 4.
Wanneer je alle kleuren verf met elkaar mengt, krijg je zwart. Op dezelfde manier bestaat de duisternis in de muziek van Lera Auerbach uit alle denkbare kleurschakeringen, van pikdonker tot verblindend licht. De componist legt zo de wisselvalligheid van het leven vast. Haar muziek is zowel rauw als menselijk. Het trio werkte nauw samen met de componist tijdens de voorbereiding van dit album.
De natuurlijke kracht die aan de basis ligt van alles wordt weerspiegeld in de compositie Milking Darkness (2011) voor solo piano. Het Delta Pianotrio vond de titel van het album een passende beschrijving van niet alleen haar werk als geheel, maar ook van de intense werking die haar muziek kan hebben.
Het Delta Piano Trio brengt op 18 oktober haar pianotrio's 3 en 4 ten gehore tijdens het Lera Auerbach Festival.
Lera Auerbach - Milking Darkness
Delta Piano Trio - CC72963
Wanneer je alle kleuren verf met elkaar mengt, krijg je zwart. Op dezelfde manier bestaat de duisternis in de muziek van Lera Auerbach uit alle denkbare kleurschakeringen, van pikdonker tot verblindend licht. De componist legt zo de wisselvalligheid van het leven vast. Haar muziek is zowel rauw als menselijk. Het trio werkte nauw samen met de componist tijdens de voorbereiding van dit album.
De natuurlijke kracht die aan de basis ligt van alles wordt weerspiegeld in de compositie Milking Darkness (2011) voor solo piano. Het Delta Pianotrio vond de titel van het album een passende beschrijving van niet alleen haar werk als geheel, maar ook van de intense werking die haar muziek kan hebben.
Het Delta Piano Trio brengt op 18 oktober haar pianotrio's 3 en 4 ten gehore tijdens het Lera Auerbach Festival.
Lera Auerbach - Milking Darkness
Delta Piano Trio - CC72963
NEW CD: Aftab Darvishi
07/09/23 10:41
Het debuutalbum A Thousand Butterflies van Aftab Darvishi is onlangs op CD uitgebracht maar is ook te vinden op en alle belangrijke digitale platforms. A Thousand Butterflies is een portretalbum dat terugblikt op haar reis als componiste de afgelopen 11 jaar en en roept een leven op dat continenten heeft doorkruist. Het beslaat een scala aan stijlen en bevat werk voor verschillende instrumentale bezettingen en elektronica.
Meer info op 30mrecords
Meer info op 30mrecords
NEW CD: Marit van de Lei
05/09/23 16:28
Hoe kunnen we verzoening bereiken, met onszelf, elkaar en met de wereld om ons heen? Diep overtuigd van de zachte, troostende kracht van muziek, schreef jazz vocalist Marit van der Lei de muziek voor haar nieuwe album Clementia vanuit het perspectief van iemand die ziet dat we collectief minder mild zijn geworden en vooral zijn overgegaan op radicalere denkwijzen.
“Ik ging op zoek naar klanken, akkoorden, gefluister en alles wat bij deze boodschap hoort." Ik begon met naar mezelf te kijken. Wat zijn mijn eigen overtuigingen en meningen? Waar zijn ze op gebaseerd? Zijn ze waar? Door deze innerlijke reis is dit een heel persoonlijk album geworden”. - Marit van der Lei
Op dit nieuwe album Clementia mengt zij de menselijke stem met de warme klank van de saxofoon. Niet alleen tekst maar ook klanken zijn veelzeggend en dragen emotie mee. Zo smelt de stem samen met de emotionele sound van de saxofoon. Samen met haar band ‘Marit van der Lei Nextet’, bestaande uit jonge Nederlandse topmuzikanten, vertegenwoordigt zij de “Next Generation” van de jazzscene. Het Nextet speelt originele composities. Alle composities en arrangementen op het album zijn geschreven door Van der Lei.
Clementia door het Marit van der Lei Nextet: Marit van der Lei - vocals; Kika Sprangers - alt saxofoon; Matthias van den Brande - tenor saxofoon; Federico Castelli - gitaar; Marre de Graaff - basgitaar; Ruud Voesten - drums
Challenge Records: CR73564
En live te zien op Artishock Soest op 16-09-2023
“Ik ging op zoek naar klanken, akkoorden, gefluister en alles wat bij deze boodschap hoort." Ik begon met naar mezelf te kijken. Wat zijn mijn eigen overtuigingen en meningen? Waar zijn ze op gebaseerd? Zijn ze waar? Door deze innerlijke reis is dit een heel persoonlijk album geworden”. - Marit van der Lei
Op dit nieuwe album Clementia mengt zij de menselijke stem met de warme klank van de saxofoon. Niet alleen tekst maar ook klanken zijn veelzeggend en dragen emotie mee. Zo smelt de stem samen met de emotionele sound van de saxofoon. Samen met haar band ‘Marit van der Lei Nextet’, bestaande uit jonge Nederlandse topmuzikanten, vertegenwoordigt zij de “Next Generation” van de jazzscene. Het Nextet speelt originele composities. Alle composities en arrangementen op het album zijn geschreven door Van der Lei.
Clementia door het Marit van der Lei Nextet: Marit van der Lei - vocals; Kika Sprangers - alt saxofoon; Matthias van den Brande - tenor saxofoon; Federico Castelli - gitaar; Marre de Graaff - basgitaar; Ruud Voesten - drums
Challenge Records: CR73564
En live te zien op Artishock Soest op 16-09-2023
NEW CD: Alexandra Ivanova
15/08/23 16:38
Alexandra Ivanova's music is full of influences that are as diverse as the world we live in. In fact, the Austrian pianist with Bulgarian roots has already lived in Jordan, Lebanon, the United Arab Emirates and France, and has immersed herself in a wide variety of cultures. “I was a Scott Joplin fan and played my first ragtime pieces when I was 10,” the pianist recalled. "I remember how the ‘Maple Leaf Rag’ attracted me magnetically. ‘Cherokee’ was the first jazz standard I played. I founded my first trio at the local music school. I really immersed myself in the music of Oscar Peterson and Ahmad Jamal." Despite studying Social Sciences at the prestigious Paris Institute of Political Studies, Ivanova was simultaneously drawn back to the piano. “Back then, I was interested in both Harold López-Nussa and Avishai Cohen,” the pianist recounted. “I also played my own compositions with my trio during my Master's studies.” Globetrotter years followed the two parallel studies. "But the world does not revolve around Europe," Ivanova said, "and that's why I learned Arabic at that time and moved to Lebanon. After that, I lived in Jordan and in the Gulf. Those five years in the Middle East brought me closer to Muslim, Arab, Indian and Pakistani cultures, where the topic of Western privileges comes up in conversation. I got to know Tarek Yamani in Dubai, of whom I had been a big fan for a long time and who became my mentor. I put my career aside to have time to compose. After an artist residency in Iceland, I moved to Berlin during the pandemic.”
And that' was the beginning of the album BEAUTY IN CHAOS (Double Moon Records: DMCHR71426).
And that' was the beginning of the album BEAUTY IN CHAOS (Double Moon Records: DMCHR71426).
NEW CD: Henriëtte Bosmans
10/09/22 12:26
The three works by the Amsterdam-born Henriëtte Bosmans (1895–1952) in this album all date from her early to mid-twenties. The Violin Sonata and Piano Trio are substantial pieces, both animated by the passion of youth – and, given their quality, it is astounding that they should be receiving their first recordings here. At this stage in her life Bosmans was still writing in an expansive, Romantic style, although echoes of French Impressionism, Spain and the Middle East can often be heard – and from time to time the Violin Sonata nods to Bach and Reger.
Premiere recordings with the Solarek Piano Trio.
Toccata Classics TOCC 0654
Premiere recordings with the Solarek Piano Trio.
Toccata Classics TOCC 0654