February 2024
Kate Moore - première
20/02/24 11:46 Filed in: première
Componisten met een gedeelde fascinatie voor ecologie staan bij deze avond centraal. Dat is geen vrijblijvende belangstelling: in het Antropoceen is de mens een geologische kracht geworden die het ecosysteem van de aarde bedreigt. Van Kate Moore klinken twee werken: het indringende Days and Nature uit 2012 én een splinternieuw werk. Kate Moore gebruikt in Days and Nature een muziekmachine van de Haagse kunstenaar Peter van Loon om te onderstrepen dat een ecosysteem ook een nauwkeurig afgestemde ‘machine’ is. Ze verklankt de groei van een boom, van een kwetsbaar stammetje tot een woudreus met breed uitwaaierend bladerdak.
donderdag 29 februari 2024 - 20.15 | Muziekgebouw aan het IJ
donderdag 29 februari 2024 - 20.15 | Muziekgebouw aan het IJ
Christine Ott - Tabu
19/02/24 14:03 Filed in: ciné-concert
By now, Christine Ott is no longer an unknown . This is the third time she is coming to the Netherlands for a cine-concert, This time she will perform her captivating soundtrack for Tabu, the last film by German filmmaker F.W. Murnau (Nosferatu).
Born in Strasbourg in 1963, Christine Ott is a virtuoso of the Ondes Martenot, an enigmatic electronic musical instrument invented in 1928 by Maurice Martenot. A classically trained student of Jeanne Loriod, the "ondist" can be seen at renowned festivals and opera houses, performing the major works of the repertoire (Messiaen, Honegger, Varèse), on tour for ten years with Yann Tiersen, or alongside Radiohead, Jean-Philippe Goude or Tindersticks. Christine Ott is also a pianist and multi-instrumentalist who combines sensitivity, virtuosity and delicacy, and, in the end, a very singular composer. She has already published several acclaimed solo albums, all of which are part of an aesthetic between modern-classical and electronic music, in a space between Claude Debussy, Philip Glass and Brian Eno.
Christine Ott - Tabu
(cine-concert)
zondag 25 februari 2024 - 15.00 | Paard, Den Haag
vrijdag 23 februari 2024 - 20.30 | TivoliVredenburg,Utrecht
Born in Strasbourg in 1963, Christine Ott is a virtuoso of the Ondes Martenot, an enigmatic electronic musical instrument invented in 1928 by Maurice Martenot. A classically trained student of Jeanne Loriod, the "ondist" can be seen at renowned festivals and opera houses, performing the major works of the repertoire (Messiaen, Honegger, Varèse), on tour for ten years with Yann Tiersen, or alongside Radiohead, Jean-Philippe Goude or Tindersticks. Christine Ott is also a pianist and multi-instrumentalist who combines sensitivity, virtuosity and delicacy, and, in the end, a very singular composer. She has already published several acclaimed solo albums, all of which are part of an aesthetic between modern-classical and electronic music, in a space between Claude Debussy, Philip Glass and Brian Eno.
Christine Ott - Tabu
(cine-concert)
zondag 25 februari 2024 - 15.00 | Paard, Den Haag
vrijdag 23 februari 2024 - 20.30 | TivoliVredenburg,Utrecht
Mathilde Wantenaar gastcurator Dag in de Branding
08/02/24 09:13 Filed in: festival
Ze is een van de opvallendste componisten van de jonge generatie: Mathilde Wantenaar. Als gastcurator van de 59ste editie van heeft Mathilde een spannend programma samengesteld op 15 en 16 maart 2024 in Amare, de Nieuwe Kerk en Korzo. Met onder meer optredens van het Canadese Quatuor Bozzini, het Spaceship Ensemble uit Den Haag én Mathildes nieuwste werk door het Residentie Orkest en accordeonist Vincent van Amsterdam.
Mathilde Wantenaar maakt muziek die vaak lyrisch is en die altijd een verhaal vertelt. Ze put daarvoor nadrukkelijk uit de traditie, net als veel van haar generatiegenoten. Mathilde vindt het belangrijk om ook hún muziek te laten horen tijdens het festival. Wat hebben deze jonge componisten gemeen? En wat betekent ‘vernieuwing’ in de muziek eigenlijk?
Lees meer over het programma hier>>
Mathilde Wantenaar maakt muziek die vaak lyrisch is en die altijd een verhaal vertelt. Ze put daarvoor nadrukkelijk uit de traditie, net als veel van haar generatiegenoten. Mathilde vindt het belangrijk om ook hún muziek te laten horen tijdens het festival. Wat hebben deze jonge componisten gemeen? En wat betekent ‘vernieuwing’ in de muziek eigenlijk?
Lees meer over het programma hier>>
Alba Rosa Viva! Festival 2024
06/02/24 11:03 Filed in: festival
Voor de 5e keer maakt de Alba Rosa Viëtor Compositiewedstrijd deel uit van de Alba Rosa Viva! Festival, genoemd naar de Italiaanse componist, violist en pianist Alba Rosa Viëtor. Eerdere prijswinnaars zoals Mathilde Wantenaar zijn hun internationale carrière begonnen met het winnen van deze wedstrijd.
Behalve een concertavond is deze avond ook de finale van de Alba Rosa Viëtor Composition Competition. Voor eerdere winnaars als Mathilde Wantenaar en Primo Ish-Hurwitz was deze compositiewedstrijd de start van hun carrière. Voor deze editie selecteerde de jury vier finalisten: Ali Hosseini (Iran), Matthias Guntner (Oostenrijk), Sára Iván (Hongarije) en Björn Pinxter (Nederland). Deze jonge componisten schreven ieder een kamermuziekwerk voor blokfluit, contrabas en piano.
Juryvoorzitter is de Nederlandse componist Willem Jeths. Hij wordt bijgestaan door de Engelse componiste Judith Weir, de Russische componiste Elena Firsova, de Nederlandse componiste Mathilde Wantenaar en artistiek leider Reinild Mee. Deze deskundige kiest de winnaar. Het publiek mag stemmen voor de Publieksprijs. Na afloop van het concert is de feestelijke prijsuitreiking.
vrijdag 16 februari 2024 - 20.15 | Muziekgebouw a/h IJ
Behalve een concertavond is deze avond ook de finale van de Alba Rosa Viëtor Composition Competition. Voor eerdere winnaars als Mathilde Wantenaar en Primo Ish-Hurwitz was deze compositiewedstrijd de start van hun carrière. Voor deze editie selecteerde de jury vier finalisten: Ali Hosseini (Iran), Matthias Guntner (Oostenrijk), Sára Iván (Hongarije) en Björn Pinxter (Nederland). Deze jonge componisten schreven ieder een kamermuziekwerk voor blokfluit, contrabas en piano.
Juryvoorzitter is de Nederlandse componist Willem Jeths. Hij wordt bijgestaan door de Engelse componiste Judith Weir, de Russische componiste Elena Firsova, de Nederlandse componiste Mathilde Wantenaar en artistiek leider Reinild Mee. Deze deskundige kiest de winnaar. Het publiek mag stemmen voor de Publieksprijs. Na afloop van het concert is de feestelijke prijsuitreiking.
vrijdag 16 februari 2024 - 20.15 | Muziekgebouw a/h IJ
Diffractive Readings - Orgelpark
01/02/24 10:53 Filed in: festival