September 2020
Vanessa Lann - Operadagen Rotterdam
14/09/20 09:50 Filed in: wereldpremière
Tijdens de Operadagen Rotterdam 2020 gaat het werk FAR CRIES | Distance No Object van Vanessa Lann in première in de Pilgrimvaderskerk (Delfshaven).
Hoe voelt het om – heel bewust – afscheid te nemen van familieleden en dierbaren in de zekerheid dat je deze nooit meer zal zien? Zo was het voor vele gezinnen op 22 juli 1620 toen de Pelgrimvaders uit Delfshaven richting de Nieuwe Wereld vertrokken. In deze voorstelling staan de Amerikaans-Nederlandse componist Vanessa Lann, sopraan Florien Hilgenkamp, (elektrisch) violist Yannick Hiwat, pianist/beiaardier Geert Bierling en sprekers daar bij stil.
Deze voorstelling, een liederencyclus van een uur, vormt de spil voor een ruimtelijke reflectie over herinnering, liefhebben, en afscheid nemen, zowel 400 jaar geleden als in ons coronatijdperk.
Mmv: David Kweksilber (saxofoon, klarinet, stem) en Neil Wallace (spreker, mise en éspace)
Op zaterdag 26 september om 19 uur en 21 uur.
Meer info en kaarten bestellen: Operadagen Rottedam
Hoe voelt het om – heel bewust – afscheid te nemen van familieleden en dierbaren in de zekerheid dat je deze nooit meer zal zien? Zo was het voor vele gezinnen op 22 juli 1620 toen de Pelgrimvaders uit Delfshaven richting de Nieuwe Wereld vertrokken. In deze voorstelling staan de Amerikaans-Nederlandse componist Vanessa Lann, sopraan Florien Hilgenkamp, (elektrisch) violist Yannick Hiwat, pianist/beiaardier Geert Bierling en sprekers daar bij stil.
Deze voorstelling, een liederencyclus van een uur, vormt de spil voor een ruimtelijke reflectie over herinnering, liefhebben, en afscheid nemen, zowel 400 jaar geleden als in ons coronatijdperk.
Mmv: David Kweksilber (saxofoon, klarinet, stem) en Neil Wallace (spreker, mise en éspace)
Op zaterdag 26 september om 19 uur en 21 uur.
Meer info en kaarten bestellen: Operadagen Rottedam
Cecilia Arditto - 1st Prize
12/09/20 10:32 Filed in: prize
Cecilia Arditto has received the first prize in the prestigious Rychenberg Composition Competition for Orchestra, for her first orchestral work Tissue.
There were three women in the final, for a total of four prizes, that were chosen based on anonymous score-reading.
From the jury report: …" Cecilia Arditto has found a very individual approach to Adél Koleszár's Wounds of Violence photo series: in Tissue, the orchestra grouped around the percussion at the centre becomes the "skin" – a sensory organ in both acoustic and visual terms. This "skin" reacts sensitively to wounds suffered by the human spirit, translating them directly into sound. The work is convincing in its extraordinary aural innovations, subtle dramatic composition and what could be described as chastened clarity, which introduces all involved to a new, different way of listening.
Watch the video here: https://www.youtube.com/watch?v=oiM3Kj7-VIA&feature=emb_title
There were three women in the final, for a total of four prizes, that were chosen based on anonymous score-reading.
From the jury report: …" Cecilia Arditto has found a very individual approach to Adél Koleszár's Wounds of Violence photo series: in Tissue, the orchestra grouped around the percussion at the centre becomes the "skin" – a sensory organ in both acoustic and visual terms. This "skin" reacts sensitively to wounds suffered by the human spirit, translating them directly into sound. The work is convincing in its extraordinary aural innovations, subtle dramatic composition and what could be described as chastened clarity, which introduces all involved to a new, different way of listening.
Watch the video here: https://www.youtube.com/watch?v=oiM3Kj7-VIA&feature=emb_title
Aspasia Nasopoulou - World Opera Lab
07/09/20 10:23 Filed in: wereldpremière
Arïanna: Liefde zonder Grenzen
World Opera Lab en Podium Mozaïek presenteren een kleurrijke remake van een verloren opera, met zangers en musici met roots vanuit de hele wereld. De opera is gebaseerd op de mythe van prinses Arianna, ontstaan op het kruispunt van culturen tussen Oost en West. Het verhaal van Arïanna is eeuwenoud, maar de emoties kent iedereen: van eenzaamheid tot liefde en verbinding.
De originele opera, gemaakt door Claudio Monteverdi, is verloren. Alleen de tekst en één prachtig lied bestaan nog. In deze remake combineren we traditionele muziek uit de hele wereld en nieuwe stukken. Aspasia Nasopoulou is een van de drie componisten die zich hiervoor liet inspireren door haar eigen muzikale traditie én de stijl van Monteverdi. Het ensemble bestaat uit een bijzondere mix van instrumenten: van orgel tot ud en van viool tot Afrikaanse percussie. Laat je onderdompelen in een wervelend en kleurrijk spektakel vol symboliek, dans, projectie en prachtige melodieën.
Een productie van: Podium Mozaïek en World Opera Lab
Volledige speellijst is hier>>
World Opera Lab en Podium Mozaïek presenteren een kleurrijke remake van een verloren opera, met zangers en musici met roots vanuit de hele wereld. De opera is gebaseerd op de mythe van prinses Arianna, ontstaan op het kruispunt van culturen tussen Oost en West. Het verhaal van Arïanna is eeuwenoud, maar de emoties kent iedereen: van eenzaamheid tot liefde en verbinding.
De originele opera, gemaakt door Claudio Monteverdi, is verloren. Alleen de tekst en één prachtig lied bestaan nog. In deze remake combineren we traditionele muziek uit de hele wereld en nieuwe stukken. Aspasia Nasopoulou is een van de drie componisten die zich hiervoor liet inspireren door haar eigen muzikale traditie én de stijl van Monteverdi. Het ensemble bestaat uit een bijzondere mix van instrumenten: van orgel tot ud en van viool tot Afrikaanse percussie. Laat je onderdompelen in een wervelend en kleurrijk spektakel vol symboliek, dans, projectie en prachtige melodieën.
Een productie van: Podium Mozaïek en World Opera Lab
Volledige speellijst is hier>>